حماسه جوانان ایران مقابل اسراییل و آمریکا رویای خاورمیانه بزرگ را از بین برد
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۱۵۴۹
امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه شهید حججی امروز برای همه جوانان دنیا یک حجت الهی است و مرام و شخصیت جوانان و نوجوانان ایرانی باید هر چه بیشتر به دنیا عرضه شود، گفت: سخنان ترامپ نتیجه درماندگی این رئیسجمهور نابکار و احمق است، چون بر اثر حماسههایی که از سوی جوانان ایران و مقابل آمریکا و اسرائیل به وجود آمد، میبینند که رویاهاشان درباره خاورمیانه بزرگ از بین رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرنگار ایسنا، آیتالله «محسن حیدری» در خطبههای نماز جمعه امروز، پنجم آبان ضمن تأکید بر رعایت تقوای الهی به سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: بنا به روایتی امروز هفتم صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) است اما در منابع تاریخی دیگر، ۲۸ صفر نیز بهعنوان روز شهادت ایشان یاد شده است که بهنظر میآید روایت دوم صحیحتر است.
وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام حسن مجتبی(ع) گفت: ایشان در روزهای پایانی عمر در پاسخ به کسی که از ایشان موعظهای خواسته بود، فرمود: «تو در آستانه مسافرت هستی(سفر آخرت)، برای سفرت آماده باش، پیش از آنکه اجلت فرا رسد زاد و توشهات را آماده کن و بدان تو در طلب دنیا هستی اما مرگ تو را میطلبد.» البته طلب دنیا از طریق حلال درست است و انسان باید در پی روزی حلال، کار، تلاش و فعالیت باشد اما هر کس بهدنبال رزق خود است باید بداند یک طالبی هم به دنبال اوست و آن مرگ است.
خطیب نماز جمعه اهواز ادامه داد: امام حسن مجتبی(ع) در ادامه فرمودند: «وقتی به دنبال رزق و روزی خود هستید به اندازه ضرورت به دست بیاور و اگر اضافه بر نیاز به دست آوردی، بدان خزانهدار فرد دیگری هستی و بدان که دنیا حساب و کتاب دارد. اگر از راه حلال رزقی به دست آوردی حساب می شود و اگر به حرام دست پیدا کنی، عذاب الهی در انتظار توست و در امور شبههناک انسان مورد عتاب قرار می گیرد. مال دنیا را مثل یک مردار فرض کن و به اندازه کفایت از آن بردار» این موعظه خطاب به همه ما است.
حیدری در خطبه دوم با اشاره به مناسبتهای هفته گذشته، گفت: اول آبان همایش تکریم آیت الله سید مصطفی خمینی به مناسبت چهلمین سالگرد این فقیه انقلابی و فیلسوف برگزار شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شخصیت سید مصطفی مطالب مهمی فرمودند و گفتند: «ایشان آقازادهای بود که از اخلاق ناشایست برخی آقازادهها که از موقعیت پدران خود سوءاستفاده می کنند، به دور بود.»
امام جمعه موقت اهواز همچنین به روز بزرگداشت سلمان فارسی اشاره کرد و گفت: در چنین روزی در سال ۳۵ هجری سلمان فارسی وفات یافت. وی پیش از به خلافت رسیدن حضرت علی(ع) به فرمانداری مدائن انتخاب شده بود. شخصیت سلمان آنقدر عظیم و بزرگ هست که نیاز به تجلیل ندارد. پیامبر اکرم(ص) فرمایشات بلندی درباره ایشان دارد از جمله آنکه فرمودند: «سلمان دریایی است که عمقش تمام نمیشود، گنجی است که تمامی ندارد و سلمان از ما اهلبیت(ع) است.»
وی ادامه داد: سلمان برای همه مسلمانان خصوصاً ما ایرانیها مایه مباهات است. نسلهای جدید باید با عظمت سلمان آشنایی پیدا کنند و رسانه ملی باید در این زمینه برنامهریزی کند.
حیدری همچنین به هشتم آبان سالروز شهادت شهید محمدحسین فهمیده اشاره کرد و گفت: این نوجوان بسیجی با حماسهای که آفرید اسوهای به یادگار گذاشت و امام امت در برابر این اسوه اظهار کوچکی کرد، به همین جهت هشتم آبان روز بسیج دانش آموزی اعلام شده است. امیدواریم دانش آموزان زندگی شهید فهمیده را بخوانند.
خطیب نماز جمعه اهواز با بیان اینکه شهید حججی امروز برای همه جوانان دنیا یک حجت الهی است، گفت: مرام و شخصیت جوانان و نوجوانان ایرانی باید هر چه بیشتر به دنیا عرضه شود. براساس این شناساییها است که حشدالشعبی عراق، سوریه و حزب الله لبنان و انصارالله یمن به وجود آمده است.
امام جمعه موقت اهواز افزود: از همینروست که ترامپ در برابر سپاه ایران عجز و لابه میکند و آن سخنان نتیجه درماندگی این رئیسجمهور نابکار و احمق است، چون بر اثر حماسههایی که مقابل آمریکا و اسرائیل به وجود آمد، میبینند که رویاهاشان درباره خاورمیانه بزرگ از بین رفت و بار دیگر سخن امام(ره) که فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، به اثبات رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث اهواز در هفته گذشته، گفت: دو حادثه تلخ یکی در منبع آب و یکی در کوی شهید مدرس اتفاق افتاد که مایه تأسف است، به خانوادههای داغدار در این دو منطقه تسلیت عرض میکنیم و امیدواریم مسئولان مربوط، درباره جبران این خسارتها و جلوگیری از این حوادث همت بیشتری داشته باشند.
حیدری گفت: در هفته گذشته حادثه خیلی خوب و مایه امیدواری و افتخار در اهواز رخ داد و آن آغاز راهپیمایی اربعین از مناطق حاشیه اهواز بود، دهها هزار زن و مرد و کوچک و بزرگ، چهارم صفر با پای پیاده راهپیمایی خود را آغاز کردند، این ولایتمداری که به برکت امام حسین(ع) در بین مردم تجلی پیدا کرده است، مایه افتخار است.
وی تصریح کرد: هر وقت مشکلی برای انقلاب ما پیش می آید، این امام حسین(ع) است که به داد ما میرسد. در فتنه ۸۸ این عشق به امام حسین(ع) بود که باعث شد که حماسه ۹ دی شکل بگیرد. اربعین حسینی مانند سیلی است که خار و خاشاک را جمع میکند و جامعه ما را از آلودگیها پاک و مطهر میسازد. لازم است از هیات ها، مواکب و همه سازمانهای مربوط که مشغول خدمتگزاری به زائران هستند، تقدیر و تشکر کنیم.
خطیب نماز جمعه اهواز در ادامه با اشاره به عقبنشینی اقلیم کردستان از رفراندوم استقلالشان از عراق گفت: آمریکا عملاً و اسراییل با همه ظرفیت به میدان آمده بود. استقلال کردستان برای ایران، عراق و ترکیه امر خطرناکی بود اما بحمدالله با آزادسازی استان کرکوک توسط حشدالشعبی و مشاوره سرداران قهرمان و دلاور ایرانی، بدون اینکه جنگی اتفاق بیفتد کرکوک از نیروهای پیشمرگ کُرد بازپس گرفته شد و آن توطئه خطرناک خنثی شد و اقلیم کردستان مجبور شدند رفراندوم استقلال را به تعویق بیاندازند.
حیدری همچنین با اشاره به موفقیتهای حاصل شده در سوریه و به عقب راندن نیروهای تکفیری داعش، گفت: امیدواریم سایر گروهکهای تکفیری نیز یکی پس از دیگری سقوط کنند و چنان که سردار رشید اسلام سردار قاسم سلیمانی گفت تا دو ماه دیگر یک داعشی نیز باقی نخواهد ماند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۱۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشاوران شما بیتهایی بهتر از شاهنامه را میتوانستند پیدا کنند
روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛ در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند.
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی.
این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود.
نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
نویسنده: علیاصغر سیدآبادی